Dieke, Lisanne en Marijke in Malawi

Een deuk is zo gemaakt !?

Hallo lieve mensen,

Onze vorige blog is nog niet zo lang geleden, maar we hebben jullie al weer genoeg te vertellen! We vinden het trouwens allemaal erg leuk om jullie reacties op de blogs te lezen!

Dinsdag is Lisanne op outreach geweest. Eigenlijk wilden we allemaal gaan, maar de auto zat zo vol dat we niet allemaal mee konden. Met 16 mensen in een grote jeep gepropt, reden we naar een dorpje een half uurtje verderop. Hier werden vaccinaties gegeven aan kinderen en moeders, en werden bij hen de controles gedaan.

Voor een schoolopdracht was het de bedoeling dat we gezondheidsvoorlichting zouden geven. Wij hadden gehoord dat klamboes die tegen malaria worden uitgegeven, regelmatig worden gebruikt als bescherming voor het gewas, als visnet of zelfs als trouwsluier. We besloten daarom om onze voorlichting te richten op malaria en het gebruik van klamboes. Na overleg kon Lisanne de voorlichting doen bij een vrouw in het dorpje dichtbij de plek waar de outreach plaatsvond. Omdat Dieke en Marijke niet meekonden hebben zij de voorlichting gegeven op de under-5 clinic.

Lisanne werd voor haar voorlichting tijdens de outreach uitgenodigd in het huisje en voor het huisje had ze een mooi gesprek met de vrouw (met behulp van een lokale verpleegkundestudent als tolk). Het was erg bijzonder om te zien hoe de mensen hier echt leven; waar ze wonen, eten koken en slapen. Het was duidelijk zichtbaar dat de mensen hier echt weinig financiële middelen hebben. De vrouw was erg dankbaar dat mensen zoals wij naar Malawi komen om hen te helpen.

Marijke kon de volgende dag mee op outreach, waar ze veel kinderen en vrouwen heeft gevaccineerd. De rit in de ambulance naar het dorpje toe was nog wel een hele belevenis. De nacht ervoor had het namelijk flink geregend en omdat ze hier niet zulke mooie geasfalteerde wegen hebben, zaten we regelmatig vast.

Afgelopen vrijdag zijn we weer naar het Nursing Council in Lilongwe geweest. Dieke moest zich nog laten registreren als verpleegkundige. Dieke was namelijk ziek toen Marijke en Lisanne dit hadden laten doen. We hadden een auto gehuurd en waren ruim op tijd in de buurt van het Nursing Council. Omdat we niet het precieze adres wisten (deze zijn namelijk niet zo duidelijk aangegeven als in Nederland), vroegen we wat mensen om hulp. Toen begon de auto opeens flink te bewegen en hoorden we een hoop lawaai. We keken om en zagen dat er een grote auto tegen onze auto aan was gereden. Gelijk stonden er een heleboel mensen om ons heen die ons raad begonnen te geven. Toen de auto weer van ons af reed hoorden we weer een hoop lawaai en de auto nam ondertussen de halve bumper van onze auto mee. Al snel was er een politieagent bij. Gelukkig was degene die tegen onze auto was aangereden erg eerlijk over de aanrijding en wilde ze alles goed afhandelen. Na een bezoekje aan het politiebureau en aan een ‘mechanic’ die de auto weer een beetje oplapte voor de reis, kregen we van degene die tegen onze auto was aangereden 25.000 kwacha (ongeveer € 27,-) voor de autoschade. Dit is voor hier een hoop geld. Na een hoop geregel zijn we uiteindelijk toch nog bij het Nursing Council zijn aangekomen. Hier werd Dieke nog wel even goed ondervraagd voordat zij haar registratie kreeg.

Omdat we met de auto in Lilongwe waren hebben we flink inkopen gedaan in de supermarkt. Met het ‘openbaar vervoer’ zijn veel boodschappen namelijk lastig mee te nemen. De gastvrouw van het guesthouse merkte al op dat we nu ongeveer onze eigen supermarkt hebben op onze kamer.

We leren ondertussen ook zelf creatief om te gaan met de spullen die we hebben. Zo moest Lisanne een andere klamboe ophangen, omdat houtmotten haar oude klamboe hadden doorgeknaagd. Er was alleen nergens touw, dan maar met verjaardagsslingers! Dat komt ook nog eens goed uit want Dieke is maandag jarig!

Tot de volgende blog!

Esther

Een vrolijke boel daar, zeg!

Annelies Troost

Erg leuk om te lezen allemaal

Gerdy

Wat een belevenissen allemaal! Heel leuk om te lezen dat jullie het daar zo leuk hebben :) Geniet ervan samen!

Benine

Hahaha Dieke, dat moet ook net jou weer overkomen hè met die auto! :P Leuk om jullie te volgen. Fijne verjaardag morgen en een leuke tijd daar!

Jessie

Hihi moet jullie weer overkomen hoor.. ;-) Dieke van harte gefeliciteerd! Echt een hele leuke ervaring lijkt het mij om met de ambulance daar helemaal naar toe te rijden

Annemieke Baan

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Hartelijke groeten en succes met jullie stage!

Annemiek van Munster

Hoi Lisanne,
Heb net de verhalen gelezen, wat indrukwekkend zeg wat jullie allemaal meemaken en wat jullie voor deze mensen mogen betekenen.
Heel waardevol!
We bidden voor je, jullie, en wensen je verder nog een mooie tijd!

Lieve groeten.