Dieke, Lisanne en Marijke in Malawi

Een verkochte auto en een lege bank

Hallo allemaal, wat fijn dat je dit leest! Ben je voor het eerst hier of ben je al geweest?

Het is al weer twee weken geleden dat we de laatste blog hebben geschreven. We hebben ondertussen weer genoeg beleefd! Zo zijn we bij verschillende keizersneden geweest. Erg bijzonder om te zien hoe dat gaat. Een groot verschil met Nederland is dat wanneer het kind geboren is, het na de eerste zorg niet bij de moeder wordt gelegd, maar aan de zijkant totdat de artsen klaar zijn met de operatie aan de moeder. Zo ligt het kind soms wel meer dan een half uur aan de kant terwijl de artsen druk bezig zijn om de snede weer te hechten. Wij vonden het wel leuk om even met het kindje te knuffelen terwijl de moeder werd gehecht.

Ook hebben we Nkhoma mountain beklommen. In het begin werd ons de weg gewezen door Sproet, de hond, en later door een paar kinderen. Het uitzicht was prachtig!

Afgelopen weekend zijn we naar Cape Maclear geweest samen met 5 andere studenten uit Nkhoma hospital. Dit verliep niet helemaal zonder problemen. Zo hadden we twee auto’s gehuurd en wilden we vrijdagochtend vroeg vertrekken. Tot we vrijdagochtend werden gebeld; één auto was net de dag er voor verkocht. Gelukkig had de man waarbij we de auto hadden gehuurd al redelijk snel een minibus kunnen regelen. De banden moesten alleen nog vervangen worden. Uiteindelijk vertrokken we anderhalf uur later dan gepland naar Cape Maclear. We hadden gehoord dat op onze bestemming geen pinautomaten waren, dus wilden we onderweg bij een bank pinnen. Na zo’n beetje anderhalf uur in de brandende zon in de rij te hebben gestaan bij de pinautomaat waren we aan de beurt; Toen bleek te pinautomaat leeg te zijn. Nadat we eindelijk aan waren gekomen op de plaats van bestemming, bleek onze boeking niet goed door te zijn gekomen. Alle kamers waren bezet omdat het paasweekend was. Gelukkig konden we nadat de eigenaar verschillende telefoontjes had gedaan terecht bij een andere accommodatie.

Die zaterdag zijn na een ontbijt (dit bestond uit ei, toast en patat) met een boot naar een eilandje gevaren in Lake Malawi, waar we de fish eagle hebben gespot en tijdens het snorkelen heel veel vissen hebben gezien. Zondag zijn we naar een kerkdienst in Chichewa (lokale taal) geweest. Omdat het Pasen was, werd het in de open lucht gehouden en waren er veel verschillende koortjes. Het was bijzonder om deze kerkdienst mee te maken. Zo waren er een paar houten bankjes neergezet onder de bomen en zaten er veel mensen op hun kleedjes op de grond.

De terugreis verliep maandag gelukkig zonder problemen en gisteren zijn we weer begonnen in het ziekenhuis. Marijke is ondertussen overgegaan naar de OPD (Out Patient Department) en Dieke naar de kinderafdeling.

Tionana,

Dieke, Marijke en Lisanne

Esther

Wat een prachtkge foto's! Goed dat jullie die baby'tjes knuffelen bjj hun aankomst in de wereld. En enig om te lezen hoe dat gaat in Afrika, het is een stuk rommeliger dan Thailand?

Jessie

Ah die baby lijken me echt super schattig. Het is denk ik best wel raar om voor het eerst te zien dat ze die baby gewoon links laten liggen. Wat mooi zo die kerkdienst, lekker in het zonnetje :-) En die visjes, heerlijk toch!

Annemieke

Leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Altijd fijn dat die Afrikanen wel weer iets anders voor je regelen?

Jantien

Dieke, leuk om de verhalen te lezen. Heel veel succes nog!

Annelies Troost

Prachtige verhalen heel treffend.

Marjan

Die lachende kindjes, mooi!!!