Dieke, Lisanne en Marijke in Malawi

Brutale apen

Hallo mensen!

Sinds de vorige blog hebben we weer verschillende dingen beleefd die we graag met jullie delen! Marijke heeft in tussen haar tienerjaren achter zich gelaten en heeft haar verjaardag gevierd. Ze was de vorige twee weken op ‘medical ward’ en Lisanne was te vinden op de kinderafdeling.

Ik (Dieke) ben ondertussen op Out Patient Department (soort Spoedeisende Hulp). Hiervoor was ik op Maternity (hier bevallen vrouwen) geweest. Op deze afdeling heb ik ook een nachtdienst gedraaid. Het was heel erg leuk om dit een keer mee te maken. De nachtdienst duurde van 19.00-7.30. Deze nacht waren er twee bevallingen en nog vier vrouwen die nog moesten bevallen. Hier in het ziekenhuis is het heel normaal dat je ook even gaat slapen onder je nachtdienst. In eerste instantie hoefde dat van mij niet, maar volgens mijn collega’s moest ik toch maar gaan liggen omdat je niet de hele nacht wakker kan blijven. Er werd een matras gehaald en samen met Mada, een verpleegkundestudent kon ik onder het bureau slapen. We lagen gezellig met z’n tweeën op een matras en dit op twee meter afstand van de vrouwen die weeën aan het wegpuffen en roepen waren. Heel bijzonder om mee te maken zo. Het voelde een beetje als een slaapfeestje. We waren trouwens niet de enigen die op de grond sliepen. Buiten lagen heel veel familieleden van patiënten op de grond te slapen. Ze hebben zichzelf helemaal ingewikkeld in doeken (zie foto’s).

Twee weken geleden zijn we in het weekend een dagje naar Mua geweest, een dorpje dat bekend staat om hun museum en houtsnijwerk. Hoewel we normaal niet zo van musea houden, vonden we dit erg interessant. Er werd ons veel verteld over de tradities van verschillende stammen in Malawi. We mochten in het museum geen foto’s maken want dat behoorde tot de geheimen van Malawi. We werden op de hoogte gebracht van verschillende rituelen die soms nog steeds in de praktijk worden uitgevoerd, vooral in de kleinere dorpjes. Zo leerden we over gewoonten rond de geboorte, waarom soms het haar wordt afgeschoren, het betalen van bruidschatten, de inwijdingrituelen tot het leven als volwassene en nog veel meer. Daarna hebben we een soort houtsnijworkshop gedaan. Het eindresultaat is erg mooi geworden, maar dat was meer te danken aan de mannen die ons hielpen dan aan onze eigen houtsnijvaardigheden.

Afgelopen weekend zijn we weer naar Lilongwe geweest om ons visum te regelen. We hadden voor het weekend een auto gehuurd, waarmee we ’s ochtends vroeg wilden vertrekken omdat we na Lilongwe naar Liwonde National Park wilden gaan. Helaas had de eigenaar van de auto zich verslapen, maar een uur later konden we dan toch op weg. Bij het kantoor van de immigratie kwamen we jammer genoeg voor ons visum nog geen stap verder omdat er een formulier miste, dus deze week zullen we nog een nieuwe poging wagen.

Na Lilongwe zijn we op weg gegaan naar Liwonde. Op zaterdag hebben we twee safari’s gedaan. Eén met een jeep en één met een bootje over de Shire rivier. We hebben tijdens de jeepsafari’s vogels, gazelles, antilopen, pumba’s en ‘toiletsitters’ gezien. Ook was op een gegeven moment een nijlpaard op het pad voor onze auto. Toen hij onze auto eenmaal in de gaten had zette hij het op een rennen, wat een erg grappig gezicht was van zo’n groot beest. Tijdens de bootsafari zagen we nog veel meer nijlpaarden die af en toe hun kop boven het water uitstaken of water omhoog sproeiden. We kunnen zeggen dat we nog twee olifanten hebben gezien, maar hierbij was wel een verrekijker nodig. Verder hebben we ook veel apen gezien. Deze kwamen ook het kamp binnen waar we sliepen. Zo pakte een aap eten uit een pan, begon een ander van een bord op tafel te eten en bleek een derde aap de boterhammen van Dieke te hebben opgegeten. Zelfs toen we tussen de safari’s door even op de slaapzaal waren, kwamen we apen tegen die het op ons eten hadden voorzien.

Ondertussen is ons laatste weekje in het ziekenhuis aangebroken. We vieren daarna nog twee weken vakantie en zullen dan weer terugvliegen naar Nederland!

Groetjes van Dieke, Marijke en Lisanne

P.S. Sorry voor de wazigheid van sommige foto's, het internet kon het niet aan

Jessie Mauritz

Super leuk weer een nieuw verhaal :-)
Geniaal dat jullie gewoon bij de vrouwen op de kamer slapen. Haha zoiets zou je in Nederland echt niet kunnen overkomen!

Mooi zo'n museum, zou ik ook wel naar toe willen. Jammer dat je geen foto's mocht maken. Wel echt heel boeiend al die rituelen en vast ook de reden waarom ze dat doen.. echt uniek!

Haha die nijlpaarden zijn echt super grappig :-) keer wat anders dan de koeien in de wei hier