Dieke, Lisanne en Marijke in Malawi

Eerste bericht uit Malawi

Dag lieve lezers,

Drie vliegtuigvluchten, twee overstappen en wat typisch vliegtuigeten verder, zijn we aangekomen in Malawi! Op Schiphol was het nog wel spannend of we al onze bagage mee mochten nemen, want de kilo’s tikken snel aan bij het inpakken. Nadat deze op het nippertje waren goedgekeurd en we wat spullen hadden overgeplaatst naar andere koffers, liep de band vast en ging er een stewardess op onderuit die dit probeerde te verhelpen. De reis is gelukkig goed verlopen en al onze koffers zijn zelfs aangekomen (inclusief alle spullen), helaas alleen niet zo mooi meer als dat ze waren.

Onderweg hebben we een pizza kunnen eten in Rome en kregen we in het vliegtuig om 0.00 ons avondeten en 3.00 een ontbijt met kip en ei.

Toen we in Lilongwe aangekomen waren, werd Dieke’s koffer nog even gecontroleerd. Haar knuffelbeertje zorgde voor dikke schik bij de mannen van de douane. We werden opgewacht door de stagebegeleider van het ziekenhuis. Het wel even puzzelen om de koffers en onszelf in de auto te krijgen. We hadden waarschijnlijk meer kilo’s aan bagage mee dan aan personen merkte onze stagebegeleider op.

We zijn eerst even naar Lilongwe geweest, waar onze stagebegeleider wat geld voor ons kon wisselen op een parkeerplaats. Dit gebeurde zo door het raampje van zijn auto, waar wij wel even van stonden te kijken…

Naar Nkhoma was het nog een autorit van ongeveer anderhalf uur. We keken onze ogen uit: Vrouwen met waterkannen op het hoofd, kinderen achter een kudde geitjes, een groepje met hawaïachtige rokjes en mooie groene heuvels en bergen. De temperatuur verschilt wel wat van Nederland, toen er wat sneeuw lag toen we vertrokken. Toen we aankwamen was het erg mooi weer, de zon scheen en er was een helderblauwe lucht. We begrepen van de andere studenten in het guesthouse dat het de afgelopen tijd veel heeft geregend, het is namelijk regenseizoen, dus we kunnen misschien nog wel wat nattigheid verwachten. Het viel ons in elk geval erg op hoe prachtig groen de natuur er nu uitziet hier.

Nadat we in het guesthouse waren aangekomen, waar we hartelijk ontvangen werden door de gastvrouw, konden we gelijk met ons Engels oefenen met studenten uit Schotland en de VS. Nadat we de koffers uit hadden gepakt, doken we gauw ons bed in waar we wel 11 uur hebben geslapen. Lisanne had de wekker gezet om 6 uur zodat we om 7 uur naar de kerkdienst in het ziekenhuis zouden kunnen gaan. Helaas stond haar mobiel nog op Nederlandse tijd (1 uur verschil) waardoor we te laat waren. Maar we hopen er de komende tijd nog vaak genoeg heen te gaan.

Vanmorgen zijn we in het ziekenhuis geweest, waar we gelijk kennismaakten met de manier van omgaan met tijd van de cultuur. Het Engels was soms lastig te volgen omdat het wat anders klinkt dan we zijn gewend. Daarna zijn we even naar de markt geweest, waar we acht bananen kochten voor 200 kwacha (25 cent ofzoiets). We hadden alleen 2000 kwacha, waardoor de vrouw de markt over moest om wisselgeld te regelen. De markt was bijzonder om mee te maken. Er lagen kleedjes op de grond waar de mensen hun groente, eieren, fruit en wat stofjes voor kleding hadden uitgestald. Overal werden we aangesproken en de mensen wilden ons graag wat verkopen.

Morgen hopen te gaan beginnen in het ziekenhuis! We hebben er veel zin in en zijn benieuwd naar wat we gaan meemaken.

Knuffels uit Malawi

Renske

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Hopelijk kunnen jullie snel een beetje wennen ;-)

Pa van Renselaar

Meiden, een heel inspirerend en mooi verblijf toegewenst daar. Wees een lichtje!!

Hendrike

Leuk om te lezen! :) Succes morgen met het beginnen in het ziekenhuis.

Leah

Fijn om te horen dat alles goed is gegaan! Veel succes morgen!! En het ziet er inderdaad prachtig groen uit op de foto’s!

Steintje

Heel fijn dat de reis voorspoedig is verlopen. Het ziet er prachtig uit, natuur en guesthouse....en dan de zon. Ben een beetje jaloers.

OPo en oma groenendaaal

Reactie een dag laten de comp was even buiten werking , maar oom Henk was de oplossing Niet te veel met de knuffel nu Joost er niet is maar toch wel handig om hem mee te nemen
Gr Oma en Opa.

Daniel en Alice

Leuk om te lezen! We hopen nog veel van jullie ervaringen te lezen. Veel succes en plezier gewenst.

Natasja ?

Wat super leuk om te lezen. Ik herken nu al allemaal dingen, echt heel leuk. Heel veel succes de eerste dagen en geniet er vooral van!

opa en oma Van Renselaar.

Hallo Dieke ,Lisanne en Marijke.
Fijn dat jullie veilig in Malawi zijn aangekomen.De eerste foto's die we van jullie verblijf hebben gezien zien er goed uit.We wensen jullie samen een hele goede en leerzame stage toe in Malawi.
We zullen met veel belangstelling jullie blog blijven volgen
De hartelijke groeten van ons.

Oma visser

Wat fijn om te lezen en de foto prachtig groeten

Tjakeline

Leuk om te lezen! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. En inmiddels al begonnen in het ziekenhuis, veel succes!